nekad ersättning

Oj, vad jag har mycket att tycka till om detta.
Anledningen varför jag skriver om detta är att jag helt enkelt höll på att koka över när jag öppnade ögonen till Nyhetsmorgon Stockholm, som jag för övrigt försökte hitta en l'änk till, och detta diskuteras. Det är anledningen till att jag aldrig ska bli politiker, fack VD eller annan offentlig person.

Vad skickar vi ut för signaler till svenska folket egentligen?

Jag har en granne som har hund. Hunden kan inte vara hemma själv, så den är på hunddagis för 3500 kr i månaden! Hon och hennes sambo har räknat ut att hon kan stämpla, ha hunden hemma och fortfarande tjäna mer än vad hon gör när hon jobbar där hon gör idag.

Kortfattat vad som har hänt denna stackars spanska kvinna Rosa. Hon har bott i Sverige i ca 20 år och jobbat för finska städföretag i 12 år. Men nu har detta företag gått i konkurs och hon söker sig till A-Kassa. A-Kassa har nekat henne ersättning för att hon inte kan språket, enligt henne själv. Diskrimineringsombudsmannen var där och kommernterade att det är diskriminering att hon inte får ersättning för att hon inte kan språket, ja, vem håller inte med med det? Hon har förlorat fallet i rätten. Men faktum är att hon inte är diskriminerad utan faktiskt en del av det nya blåa systemet som Sverige infört.

Jag röstade på Moderaterna och det är jag stolt över,
vilket många andra svenskar också gjorde!
Visst, jag vill helst ha ett eget parti bara för att jag inte håller med om alla saker moderaterna står för. Men en sak som vägde väldigt mycket vart min röst skulle falla var deras nya regler.

Kortfattat,

När du som invandrare kommer till Sverige ska du göra ett språktest, notera att USA redan använder detta och det fungerar UTMÄRKT!
NEJ! Jag är inte rasist som många av mina kompisar klämmer ur sig! Det är faktiskt för att barn ska få en ärlig chans i skolan, vuxna ska kunna söka sig till arbetsmarknaden och kunna förstå svenska nyheter, deras post som kommer hem till dem, läsa läxor med sina barn. Vad är det för fel på det? Jag har väldigt många kompisar som inte är från Sverige, inkluderat mig själv!, och de flesta tycker inte om mina åsikter, men sen är det en del som helt och hållet håller med varför jag röstade på Moderaterna.

Om du söker socialbidrag, kommer du att få ett erbjudande om jobb inom 5 dagar. Om du tackar nej till detta jobb kommer du att bli erbjuden studier, så som komvux, SFI, grundvux eller universitetkurser. Om du tackar nej till detta också blir du av med socialbidraget. OJ, nu betyder det att du MÅSTE jobba eller plugga?! Jag vill faktiskt inte betala för er andra längre! Jag studerar och har knappt råd själv!

För att komma tillbaka på Rosa som vill ha A-kassa, så tycker jag att det är pinsamt att hon inte kan ett ord svenska efter 20 år. Dessutom tycker jag att det nya systemet är helt underbart då man idag tjänar på att gå hemma och stämpla än att jobba på donken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0